Schoolsysteem in Nederland, wat is er te kiezen?

Het schoolsysteem in Nederland is een gelaagd systeem met verschillende richtingen en opties. Binnen alle opleidingen gaat het om het voltooien van de opdrachten en lesstof door gemiddeld een voldoende binnen te slepen zodat je verder kunt met de rest van de stof. Hier is veel kritiek op gekomen, zeker nu er flink gesneden is voor de opties die studenten hebben die besluiten om verder te studeren. De eeuwige student heeft nu een miljonair als vader of moeder nodig.

Daar ligt echter het probleem niet. Het probleem ligt in het feit dat mensen die van school afkomen, niet direct ergens aan het werk kunnen. De hele opleiding is voltooid, maar daar nemen de werkgevers geen genoegen mee omdat de meeste mensen die van de opleidingen komen helemaal niets kunnen. Dat is niet praktisch en daar liggen grote fouten in het systeem.

Waar gaat het fout?

Het probleem ligt niet zozeer in de opzet van het onderwijs, het ligt in de basis. De achterliggende gedachte achter het onderwijs is dat de scholieren en studenten de vaardigheden moeten leren die zij nodig gaan hebben in het bedrijfsleven. De vaardigheden die we op school leren, zijn echter niet de vaardigheden waar de bedrijven verlegen om zitten. Beroepsgerichte opleidingen hebben talen in het pakket zitten, waar de werkgevers mensen willen hebben die gewoon goed kunnen lassen met verschillende materialen. De stelling van Pythagoras is interessant, maar wat heb je eraan wanneer je een automonteur wilt worden? En wat heeft een rechercheur aan het kennen van de vervoegingen van de lidwoorden in het Duits?

Er is echter nog een probleem en dat is het probleem van de feiten versus de vaardigheden. We leren namen en jaartallen, we leren constructies en gegevens, maar we leren niet om zelfstandig conclusies te trekken uit de kennis die we opdoen. Wanneer je aan het werk gaat in een bedrijf en je weet precies hoe alles heet en welke naam het heeft in drie talen, wat schiet je daar dan mee op wanneer je geen idee hebt wat je ermee moet? Daar moet meer mee gedaan worden, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht.

Het onderwijssysteem is namelijk traag. Het heeft moeite met aanpassingen, want we doen de dingen op een bepaalde manier omdat dit ooit eens gewerkt heeft. We doen de dingen die we kennen. Voordat we aanpassingen gaan doen, moeten we zeker weten dat het gaat werken en dat we het toe kunnen passen. Dat is niet altijd mogelijk en daarom loopt het schoolsysteem per definitie een stap achter op de ontwikkelingen die er in de wereld plaatshebben. Dat heeft als gevolg dat het eigenlijk nooit echt perfect zal zijn.