Schoolsystemen van de toekomst

Er wordt vandaag de dag veel gepubliceerd over het schoolsysteem in Nederland en het onderwijs. Daarbij worden vaak vergelijkingen gemaakt met het verleden, en vergelijkingen met de situatie in andere landen. Erg praktisch is dit overigens niet. Er wordt gewerkt met gemiddelden van cijfers, waardoor per definitie een vertekend beeld ontstaat. Het is echter veel interessanter om de discussie eens naar voren te trekken. We weten hoe de systemen op dit moment werken en wat er gebeurt, maar hoe zal dit eruit zien in de toekomst? Hebben we dan nog steeds hetzelfde systeem, of zijn er andere schoolsystemen die op dit moment de toekomst lijken te worden?

Thuisonderwijs

Onlangs verscheen er een artikel over de mensen die de kinderen van de scholen wilde halen en die over de grens gingen wonen zodat zij de kinderen thuisonderwijs konden geven. Daar is jarenlang veel over gezegd en geschreven en het laatste woord is er nog lang niet over gezegd. Thuisonderwijs is lange tijd iets voor de mensen geweest die hier de middelen voor hadden, of die het geld hadden om hier iemand voor aan te nemen. Dat is aan het veranderen. Veel van het lesmateriaal is namelijk gewoon online te vinden en daarmee wordt de optie aantrekkelijker voor veel mensen. Niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege het niveau en het doel van het onderwijs.

Daarnaast zal thuisonderwijs een veel grotere rol gaan spelen. Op dit moment zijn er al universiteiten die hiermee experimenteren door de lessen online beschikbaar te maken. Dit is echter al in een veel verder stadium dan mensen denken – er zijn complete opleidingen die via het internet gevolgd kunnen worden. Er kan niet eens meer gezegd worden dat dit in de kinderschoenen staat, want er zijn steeds meer mensen die de opleidingen online volgen.

MOOC’s

De online cursussen staan vooral bekend onder de Engelstalige afkorting MOOC. Het zijn online opleidingen waarbij je een docent ziet spreken over een onderwerp en waarbij het lesmateriaal online beschikbaar gemaakt is voor de studenten. Deze kunnen online ook met elkaar praten over de stof en vragen stellen. Deze opleidingen waren niet populair toen zij geïntroduceerd werden. De meeste mensen stelden dat dit nooit de erkenning zou kunnen krijgen die je wel krijgt van een universitair diploma. Het punt is dat de MOOC’s nu door de universiteiten gegeven worden.

De kans is groot dat dit model verder ontwikkeld zal worden. Hierbij zullen er ongetwijfeld kosten komen voor de online opleidingen die op dit moment nog gratis zijn. Wanner dit verder ontwikkeld zal worden naar een volledige opleiding, dan zullen er wat meer kosten ingedekt moeten worden. Deze zullen echter niet op het niveau komen van een complete opleiding aan een fysiek onderwijsinstituut, terwijl het niveau bij benadering op gelijk niveau zal komen. Dat is dus interessant om in de gaten te houden voor de toekomst, waarin we zeker veranderingen zullen zien in het schoolsysteem binnen Nederland, maar ook binnen de rest van de wereld.